söndag 30 augusti 2009

.
På Falsterbo konsthall just nu
.
" Utdrag ur en dagbok" akvarell av Gebbe Björkman 120 x 140

Så är det gjort, allt mitt digra arbete med det stora akvarellpapper som jag satte tänderna i för en dryg månad sedan. Det blev ett sammanfattande verk "Utdrag ur en dagbok" - anpassat för den samlingsutställning som hade vernissage i lördags den 28 augusti, kallad "Fågelsträck".

Jag visar i konsthallen under kommande månad endast detta verk - det räcker - jag lovar!

Hela detta evenemang, som löper för 16:e året i rad, är avhängigt det enorma intresse som visas Falsterbonäset denna helg. Fågelskådare och allmänt naturintresserade turister från hela Europa strömmar till i mångtusental för att deltaga i begivenheterna runt det som kallas "Bivråkens dag" och den stora fågelflyttning som startar vid den här tiden på hösten ut från Sverige och Nordeuropa, genom kontinenten och vidare ner till Afrika.

Många miljoner fåglar av olika arter startar sin märkliga och farofyllda resa.

Upplevelsen på plats är nästan surrealistisk med horderna av dessa fågelskådare utstyrda i alla sina insignier: märkliga huvudbonader, grönjackor med märken och nålar, tungt lastade bilar draperade i dekaler, tubkikare och stativ i världsklass alla burna på sitt personliga vis, tramp av tunga kängor, fjällrävenshorts och vindrufs i hår och blickar som spanar åt alla håll samtidigt och sänder signaler och rapporter på alla europeiska språk om rariteter både här och där:

- Kolla!!!! två fjällabbar passerar Nabben just nuuuu!
- Breune Kikentief oben!
- Wow - wasn´t it an Arctic diver?!!
- Komm´mal ein wenig näher bitte - lieber Fischadler!

Jag var där, mitt i smeten. Med min stora akvarell!
Se vidare min egen blogg - Naturlig dagbok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar