onsdag 25 augusti 2010

Jubileumsutställning - Östergötlands Ullspinneri

Östergötlands Ullspinneri visar en jubileumsutställning
på Silkeborgs museum i Danmark,

5 september - 7 november 2010
För 30 år sedan startade Börje Norberg och Ulla-Karin Hellsten Östergötlands Ullspinneri på landsbygden utanför Ödeshög. Där spinns ullen på en Spinning Jenny och filtar jacqardvävs med skyttlar, allt enligt den svenska textiltraditionen. I utställningen får man följa företagets historia och ta del av dess utvecklingsprojekt där formgivning och hög kvalitet är verksamhetens ledstjärna. En film visar hela tillverkningsprocessen från de egna fåren i hagen till den färdiga filten BÄÄ. Genom sitt arbete förvaltar man ett utrotningshotat industrihantverk och bevarar ett svenskt kulturarv.

2 kommentarer:

  1. Stort lycka till önskar jag er båda och ert härliga projekt!

    SvaraRadera
  2. Hej Jane!
    Kul att du gillar min blogg och de recept som jag lägger ut :-))

    Tyvärr har jag inte gjort den morotsoppan, men den låter onekligen jätte god, hör gärna av dig om du hittar receptet!

    Nu ska jag passa på att kika runt här inne litegrann :-D

    Kram

    SvaraRadera